Responsive Ad Slot

Slider

Bermula dari UMNO, kemudian Bersatu, lepas tu Pejuang, hari ini Putra - Dr Mahathir

 

Saya melihat kartun yang dilukis oleh Fahmi Reza ini dengan perasaan positif dan sedikit pun tak terguris walaupun mungkin niat Fahmi Reza untuk mempamerkan unsur negatif. Malah kartun ini menggambarkan kisah yang benar. Kisah yang perlu dihayati oleh setiap orang melayu.
Semenjak penglibatan Tun Dr Mahathir dalam kancah politik lebih 80 tahun yang lepas sebelum tertubuhnya UMNO, Tun memang berjuang hanya untuk satu, iaitu bangsa Melayu. Selama lebih 80 tahun beliau hanya berjuang untuk agama, bangsa dan tanah air. Malah seperti yang di sebut sendiri oleh Tun, beliau masih hidup pada usia 97 tahun kerana semangat juangnya terhadap bangsa.
Bangsa melayu susah untuk bersatu dan susah untuk diubah. Semasa satu perjumpaan dengan anak-anak muda, ada yang bertanya dengan Tun siapakah idola Tun? Tun dengan penuh semangat menyebut beliau mencontohi Nabi Muhammad saw kerana Nabi Muhammad saw berjaya mengubah sikap kaum Quraisy yang pada mulanya menentang islam dengan keras tetapi hasil kesabaran dan semangat, kaum Quraisy juga boleh berubah.
Platfom parti politik tidak menjadi keutamaan bagi Tun tetapi misi perjuangan. Selagi bangsa melayu jauh dibelakang dari segi pencapaian ekonomi, pendidikan, pegangan ekuiti, pemilikan tanah dan selagi bangsa melayu masih dalam peratusan terbesar dari segi kemiskinan, selagi itulah Tun dan pengikutnya akan terus berjuang untuk membangunkan bangsa demi agama dan tanah air.
Janganlah kita terlalu taksub dengan semangat kepartian tetapi marilah kita sama-sama bersatu membangunkan bangsa.
0

No comments

Post a Comment

Stay Tuned~

TRENDS

both, mystorymag
© all rights reserved
made with by templateszoo