Responsive Ad Slot

Slider

SELAMATKAN MALAYSIA – SIRI 9: SUARA RAKYAT SEMAKIN PUDAR

 

SELAMATKAN MALAYSIA – SIRI 9

SUARA RAKYAT SEMAKIN PUDAR
Oleh: Armin Baniaz Pahamin


1.    Setiap kali nama Tun Dr Mahathir disebut, netizen yang di pengaruhi laskar maya (cyber-trooper) yang dibayar, menggelepar dengan riak dan ghairah macam orang hilang pedoman. Tanpa rasa malu mengutuk, mencaci dan melemparkan fitnah yang berterusan di media sosial.

2.    Tun Dr Mahathir bersama 3 ahli parlimen bebas; dibawah Parti Pejuang, hanyalah 4 orang ahli parlimen.

3.    4 ahli parlimen dalam 222 jumlah keseluruhan ahli Dewan Rakyat tidak boleh menentukan apa-apa keputusan di dalam Dewan Rakyat.

4.    Dengan hanya 4 orang ahli parlimen tidak mungkin boleh menubuhkan sebuah kerajaan, jauh sekali untuk Tun Dr Mahathir kembali menjadi seorang Perdana Menteri.

5.    Tetapi 4 ahli parlimen Pejuang ini tetap bersuara mendaftar Usul Tidak Percaya terhadap Perdana Menteri ke-8.

6.    4 wakil rakyat ini terus bersuara menentang perisytiharan darurat oleh PM-8 untuk menjaga kesejahteraan rakyat.

7.    4 wakil rakyat ini terus menentang penyalahguna kuasa dengan ikrar janji untuk meneliti dan memperhalusi belanjawan yang akan dibentang bagi melindungi wang rakyat dan had pinjaman hutang negara.

8.    4 Wakil rakyat ini jugalah yang membantah saman pemula yang difailkan Syed Iskandar Syed Jaafar berhubung keputusan Yang di-Pertuan Agong, yang dituduh tidak bertindak atas nasihat Perdana Menteri.

9.    Wakil rakyat ini jugalah yang berani membidas Presiden Perancis, Emmanuel Macron di atas kenyataannya menghina umat Islam dan Rasulullah SAW kononnya atas hak kebebasan bersuara.

10.    Usul dan isu itu didaftar supaya mesej rakyat dapat didengar. Mesej rakyat yang menolak pemerintah tanpa mandat, pemerintah yang memanipulasi sokongan dan menipu KDYMM SPB Yang di-Pertuan Agong yang kita hormati dan sanjungi.

11.    Suara dari Tun Dr Mahathir dan Pejuang diperlukan kerana suara rakyat yang diwakilkan kepada wakil-wakil ahli Dewan Rakyat yang lain semakin pudar.

12.    Pendirian rakyat tetap sama tetapi sayangnya suara dari wakil mereka semakin lenyap kecuali suara dari 4 ahli parlimen di bawah parti Pejuang.

13.    4 orang wakil rakyat ini juga tidak dijemput semasa perbincangan untuk menghadkan jumlah kepada 80 ahli parlimen sahaja di dalam Dewan Rakyat. Tetapi wakil-wakil parti Pembangkang lain dijemput hadir.

14.    Yang peliknya, wakil rakyat dari gabungan yang kononnya ada ‘formidable & convicing majority’ pun dilaporkan bersetuju untuk ditarik peluang untuk bersuara dalam kenyataan media Yang di-Pertua Dewan Rakyat.

15.    Mungkin kerana elaun dan gaji tetap dibayar tanpa dipotong; walaupun tidak perlu masuk ke dewan dan waktu persidangan dipendekkan (kerja ‘half-day’). Makan gaji buta.

16.    Mungkin juga kerana ada janji manis kerajaan dengan parti lawan melalui ‘Supply & Confidence Agreement’ yang mencapai RM 3 juta. Duit memang terbukti berupaya mengubat penyakit mulut yang suka bertutur dan bertugas bagi pihak rakyat.

17.    Dewan Rakyat ialah tempat wakil-wakil yang diberi mandat untuk bersuara mewakili rakyat. Tetapi berbagai usaha dibuat oleh PM-8 untuk menutup mulut wakil-wakil rakyat.

18.    Pada mulanya, Mesyuarat Pertama ditangguhkan. Kemudian hanya KDYMM SPB YDPA yang dibenarkan bertitah. Suara wakil-wakil rakyat cuba dibisukan lagi melalui perisytiharan Darurat dan kini, hanya 80 suara-suara tertentu sahaja dibenarkan di dalam Dewan Rakyat sungguhpun ia dapat dibatalkan selepas desakan ahli-ahli Parlimen secara bi-partisan sebelum pembentangan Belanjawan 2021.

19.    Apa yang mengejutkan adalah apabila Ketua Whip PKR berada dalam mesyuarat dan dilaporkan bersetuju terhadap cadangan limitasi 80 orang ahli Parlimen sahaja; tiba-tiba Presiden PKR yang juga Ketua Pembangkang bangkit melawan ketetapan Speaker Dewan Rakyat yang dipersetujui oleh orang kanan Ketua Pembangkang?

20.    Minggu ini, kita bakal menyaksikan perbahasan penuh kedua-dua belah pihak berkenaan pembentangan Belanjawan 2021. Setakat artikel ini ditulis, terlalu banyak kelemahan yang disengajakan atau telah dijumpai. 

21.    Kelemahan itu telah dijadikan sebahagian isi kandungan Belanjawan 2021. Kita akan menonton bagaimana ahli-ahli Dewan Rakyat yang benar-benar menjadi suara rakyat atau sudah ada diantara mereka, termasuk ahli Parlimen Pembangkang, yang sudah terpukau dengan tawaran ‘scheme of things’ dari kerajaan ‘Abah’. 

 

ARMIN BANIAZ PAHAMIN ~ Usahawan teknologi, Mantan Pengerusi & President Persatuan Pengedar Proton Edar Malaysia.

 

#selamatkanmalaysia #pejuangberprinsip

Siri 1: https://bit.ly/2IHW2Mp    

Siri 2: https://bit.ly/3jqUeV2   

Siri 3: https://bit.ly/31AKWPW   

Siri 4: https://bit.ly/3mzLGNB  

Siri 5: https://bit.ly/3mBoLBj    

Siri 6: https://bit.ly/3mEoP3j 

Siri 7: https://bit.ly/34NmgG8

Siri 8: https://bit.ly/34R4bH2

Siri 9: https://bit.ly/3kbI1Uy
0

No comments

Post a Comment

Stay Tuned~

TRENDS

both, mystorymag
© all rights reserved
made with by templateszoo