Responsive Ad Slot

Slider

SEGERAKAN SIASATAN GESA PEJUANG KEPADA TAN SRI NOH OMAR

SEGERAKAN SIASATAN GESA PEJUANG KEPADA TAN SRI NOH OMAR SELAKU MENTERI PEMBANGUNAN USAHAWAN DAN KOPERASI


1. Parti Pejuang Tanahair menggesa Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi untuk segera mengambil tindakan dengan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Bebas untuk menyiasat dakwaan terbaru dan semua dakwaan salah laku pengurusan Amanah Ikhtiar Malaysia.


2. Pada 26 Ogos 2022, pihak kami telah menerima satu laporan melalui pautan umum yang mendakwa timbul isu penyelewengan wang rakyat Amanah Ikhtiar Malaysia dan Koop Sahabat berhubung projek balak di Hutan Simpan Berkelah Jerantut Pahang 6,591.7 ekar bernilai RM40,738,520.00 dengan sebuah Yayasan di Pahang.


3. Projek balak tersebut didakwa tidak wujud tetapi bayaran telah dibuat. Projek itu sepatutnya mendapat pulangan RM7.0 juta sejak tahun 2018 tetapi sebaliknya Syarikat Gemalai Plantation Sdn Bhd (GEMALAI PRIMARY INDUSTRY SDN. BHD) terus rugi sehingga tahun 2021.


4. Parti Pejuang Tanahair telah mengeluarkan dua kenyataan media pada 11 Oktober 2021 dan 8 November 2021 untuk menggesa kerajaan menubuhkan satu suruhanjaya bebas bagi menyiasat dakwaan salahlaku pengurusan Amanah Ikhtiar Malaysia berdasarkan laporan-laporan yang kami terima. 


5. Sehingga kini, tiada tindakan diambil oleh kerajaan mahupun Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi yang bertanggung jawab keatas Amanah Ikhtiar Malaysia. 


6. Sebaliknya saya di saman pada 17 Februari 2022 oleh Amanah Ikhtiar Malaysia melalui peguamnya Tetuan Kamarudin & Partners yang tentunya dibawah arahan mereka yang didakwa terlibat.


7. Dengan dakwaan terbaru ini, kami menggesa YB Tan Sri Noh Omar selaku Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi untuk segera menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Bebas dan bekerjasama dengan SPRM dan PDRM untuk mempastikan segala dakwaan penyelewengan dan salah laku di kenalpasti dan nama baik institusi Amanah Ikhtiar Malaysia dapat di bersihkan


ARMIN BANIAZ PAHAMIN

Pimpinan Majlis Eksekutif Pusat | Pengerusi Biro Ekonomi Malaysia Pejuang

29.08.2022 




0

No comments

Post a Comment

Stay Tuned~

TRENDS

both, mystorymag
© all rights reserved
made with by templateszoo