Responsive Ad Slot

Slider

SELAMATKAN MALAYSIA SIRI 6 - DESAKAN PENGELUARAN KWSP, KEGAGALAN KERAJAAN

Picture credit to TVsarawak.com

SELAMATKAN MALAYSIA SIRI 6 - DESAKAN PENGELUARAN KWSP, KEGAGALAN KERAJAAN

Oleh: Armin Baniaz Pahamin

 

1. Keluhan rakyat semakin terdesak sehingga rayuan di lihat bukan sahaja merata-rata di media sosial bahkan permintaan terus ke PM-8. Beban perit semakin dirasai. Rakyat sanggup merayu untuk dibenarkan pengeluaran wang mereka dari tabung simpanan masa depan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Ini satu rayuan yang amat menyayat hati.

 

2. Bantuan puluhan bilion ringgit yang telah disalurkan oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) hanya bertindak sebagai 'Panadol' yang hanya memberi kelegaan sementara tetapi beban yang dipikul rakyat, bertambah berat.

 

3. Punca sebenar masalah itu tidak berjaya diatasi. Masalah terbesar negara adalah terletak pada keberkesanan pengurusan dan kelancaran pentadbiran krisis. Krisis lanjutan sedia ada berpunca dari kegagalan pelaksanaan dan penguatkuasaan untuk membendung pandemik Covid-19. Krisis yang menular seperti minyak disimbah ke api bermula dari sifat tamak kuasa tiga individu serangkai; Tan Sri Muhyidin Yasin (PM-8), Dato Seri Azmin Ali dan Dato Seri Hamzah Zainuddin.

 

4. Tak kala rakyat patuh arahan untuk duduk rumah di bawah Perintah Kawalan Pergerakan, tiga Serangkai tersebut yang masih baru sahaja mengambil alih Kerajaan Persekutuan secara haram pada bulan Mac lepas; terus bergerak menawan negeri Kedah, Johor, Melaka, Perak dan cubaan untuk mengambil alih Sabah. Cubaan tersebut terus mencetus gelombang ketiga pandemik Covid-19. Kerakusan kuasa terbaru itu telah meragut berpuluh nyawa dan lebih dari 20,000 rakyat dijangkiti Covid-19.

 

5. Untuk kekal berkuasa, tiga serangkai ini menunda persidangan Majlis Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Parlimen ke-14 yang sepatutnya bermula pada 9 Mac 2020. Sidang parlimen itu ditunda ke hari Isnin 18 Mei 2020 bagi memberi mereka masa tambahan untuk mendapatkan sokongan yang tidak dimiliki.

 

6. Apabila parlimen dapat bersidang pada 18 Mei 2020, PM-8 tidak membenarkan ahli-ahli parlimen dari bersuara. PM-8 berselindung dibelakang Covid-19 untuk mengelak ahli parlimen mempersoalkan sokongan majoriti palsu yang dipersembahkan kepada Agong. Hanya DYMM SPB Yang di-Pertuan Agong yang membuka persidangan parlimen bagi tahun 2020. Dengan itu, tiada sesiapa yang boleh bersuara mempertikaikan kedudukan PM-8. Beliau sekali lagi terlepas.

 

7. Majlis Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Parlimen ke-14 telah berlangsung pada 2 September. Dalam jangkamasa 5 bulan itu, tiga serangkai terus membeli sokongan melalui sogokan jawatan dengan terbentuk kabinet yang terbesar dalam sejarah Malaysia. Ahli parlimen yang tidak mendapat jawatan dalam kabinet di sogok dengan jawatan dalam agensi dan badan kerajaan termasuk GLC.

 

8. Berapakah perbelanjaan negara menampung 71 ahli kabinet tersebut sedangkan rakyat mengikat perut terumbang-ambing kerisauan sehingga sanggup merayu untuk mengeluarkan simpanan KWSP mereka.

 

9. Hasil dari sogokan jawatan tersebut yang menelan belanja berjuta-juta ringgit wang rakyat, maka PM-8 berjaya hanya mendapat majoriti 2 undi di parlimen untuk meluluskan usul pengosongan jawatan YDP Dewan Rakyat dan majoriti 5 undi semasa meluluskan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan. Wang rakyat dipergunakan untuk kepentingan Politik.

 

10. Kini Majlis Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga Parlimen ke-14 akan berlangsung pada 2 November. Untuk menyelamatkan diri lagi, PM-8 telah cuba untuk mengisytiharkan darurat supaya beliau sekali lagi dapat terlepas. Malangnya cubaan kali ini gagal. Pertama kalinya kudeta beliau gagal dan pertama kalinya dalam sejarah Malaysia DYMM SPB Yang di-Pertuan Agong menolak nasihat seorang Perdana Menteri.

 

11. Nasihat dan cadangan PM-8 terdapat banyak kelemahan terutamanya kerana fokus beliau terbukti untuk kepentingan politik dan bukan untuk kesejahteraan rakyat.

 

12. Dari penangguhan mesyuarat pertama dan persidangan mesyuarat pertama yang berselindung di belakang Covid-19, mesyuarat kedua yang di belanjakan berjuta ringgit untuk meraih sokongan majoriti lebih 2 undi. Mesyuarat ketiga yang cuba dielak melalui pengisytiharan ‘Langkah Darurat’ tetapi gagal. Kini PM-8 cuba berselindung di belakang DYMM SPB Yang di-Pertuan Agong yang menitah belanjawan harus disokong sebulat suara.

 

13. Pada Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga yang akan berlangsung dalam 48 jam, satu belanjawan yang tidak masuk akal dijangka akan dibentangkan untuk membeli sokongan parti lawan pada 6 November. Rakyat menaruh sepenuh harapan kepada wakil-wakil rakyat yang dipilih untuk memperhalusi dan meneliti belanjawan tersebut. Belanjawan tersebut perlu disalurkan sebagai pemangkin industri yang boleh memberi peluang pekerjaan, peluang perniagaan dan mengurangkan bebanan dan bukan hanya insentif berupa ‘panadol’ semata-mata.

 

14. Selamat hari minggu dan kepada semua ahli-ahli parliment; selamat bersidang.

 

ARMIN BANIAZ PAHAMIN ~ Usahawan teknologi, Mantan Pengerusi & President Persatuan Pengedar Proton Edar Malaysia.

 

#selamatkanmalaysia #kerajaanperpaduan 

 

Siri 1: https://bit.ly/2IHW2Mp

Siri 2: https://bit.ly/3jqUeV2

Siri 3: https://bit.ly/31AKWPW

Siri 4: https://bit.ly/3mzLGNB

Siri 5: https://bit.ly/3mBoLBj 

0

No comments

Post a Comment

Stay Tuned~

TRENDS

both, mystorymag
© all rights reserved
made with by templateszoo